måndag 28 september 2015

"Men vad är egentligen Bokmässan?"

Sista helgen i september är numera nästintill högtidlig för mig, för då är det Bokmässa i Göterborg! Jag har längtat efter Bokmässan 2015 sen jag lämnade Bokmässan 2014 och i helgen var det alltså dags.

"Vad gör man egentligen på mässan?" frågade flera av mina kompisar mig när jag berättade att jag skulle till Bokmässan.

Det korta svaret är nog "njuter". 

Det finns helt enkelt så mycket härligt att göra där! Till att börja med så är det ett underbart myller av författare, förslag och böcker. Att gå omkring och bläddra i böcker är så mysigt. Vill man lyssna på intervjuer, debatter och författarsamtal finns det olika scener där det sker och så finns det även seminarier. Även i många montrar hålla det det intervjuer och författarsamtal hålls.

Författarsamtal med Mats Strandberg och Sara B. Elfgren.


Vilka kan ha en monter? 
Vem som helst!

Den största kategorin är (såklart) bokförlag/författare och bokhandlar. När jag har varit på mässan har jag också sett Expressen, Lärarförbundet, leksaksåterförsäljare, Sveriges Riksdag... Med andra ord är det en väldig blandning.

Mässan är även indelad i olika delar, så som Hälsa&Livsstil, Mat&Trädgård, Digitala Torget, Psykologiscenen etc...

På andra våningen finns (bl.a) Mat & Trädgård och det är främst vid Kockteatern som jag brukar hänga. Där hålls samtal med kokboksförfattare och ofta brukar de dessutom laga till någonting live (som publiken sen får provsmaka - mmmm....).


Sen ska vi inte glömma att det finns mat och fika och (i år iallafall) frozen yoghurt!! Underbart.

Nu då?
Jaa, nu har jag börjat nedräkningen till Bokmässan 2016...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.