lördag 5 september 2015

BOKBLOGGARE FÖR BARN PÅ FLYKT

Jag tror inte att någon missat den katastrof som just nu utspelar sig i världen. Lisa på Blandvändaren la tidigare idag upp ett inlägg:

"Jag som är nitton år och sitter här med min laptop i knät långt uppe i norr. Hur kan jag hjälpa alla människor som varje dag flyr för sina liv över Medelhavet? Alla som svälter över hela vår värld? Jag kan inte hjälpa alla. Men kanske kan jag hjälpa någon." (utdrag ur texten, läs hela Lisas inlägg här!)

Jag kan bara hålla med om det hon skriver. Här sitter jag med min laptop i norr och vill hjälpa. Jag vet att jag inte kan hjälpa alla, men jag kan hjälpa någon - och det är värt allt.

Lisa har därför nu startat insamlingen Bokbloggare för Barn på flykt via UNICEF, som finns till för vår blogg-community. Även om ni inte väljer att stötta just Lisas insamling så finns det en massa annat ni kan göra för att hjälpa:

Donera till andra hjälporganisationer (t.ex kan man swisha pengar till Radiohjälpen på 90 195 06, något som jag själv gjort)

Skänk förnödenheter: hygienartiklar, kläder, skor etc

Samla in pengar genom att t.ex ha loppis (eller som Lisa gjorde: lämnade tillbaka sin jacka och donerade pengarna istället)

Sprid ordet! Något av det absolut viktigaste man kan göra. Skriv om det på facebook/twitter/instagram eller på din blogg, berätta för dina vänner, sätt upp lappar på jobbet/skolan.

Om alla hjälps åt kan vi åstadkomma något riktigt stort. Många bäckar små bildar en stor å, det vet ni väl?



Ni hittar Lisas insamling här!
Ni kan också sms:a "KÄMPA 3194" till 72900 för att skänka 50 kronor.

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.